Bez spojkových lamel se většina motocyklů neobejde

Bez funkční spojky jsou automobily nebo motocykly doslova k ničemu. Výsledkem je pouze burácející motor, a to může být i v perfektním stavu. Jestliže je vadná spojka, nebo kdyby došlo k její demontáži, motor by nebyl propojen s převodovkou a stroj by se nemohl rozpohybovat. Spojka svým prokluzováním totiž zajišťuje plynulý rozjezd celého soustrojí.
motor harley.jpg

Motocykly využívají spojek několika základních typů. Nejznámějším z nich je mokrá spojka s více lamelami, která je ponořena do olejové lázně. Existují i suché spojky jednokotoučové, nebo s více kotouči, které využívají pouze třecí síly a okolního vzduchu. Posledním známým typem jsou rozjezdové odstředivé články ve spojení s variátory, a ty jsou obvykle součástí většiny skútrů.
motor bandita 600.jpg

Mokrá spojka s více lamelami

Její zásadní výhoda tkví v tom, že může být rozměrově velice nepatrná a přesto zvládne z motoru přenést velký točivý moment. Je to způsobeno větší třecí plochou, kterou umocňuje rozdělení točivého momentu mezi několik lamel současně. Olej uvnitř spojky obecně prodlužuje životnost nejen samotných spojkových lamel, ale i celého tělesa. Zároveň absorbuje nečistoty, které se v průběhu práce třecích plošek uvolňují. Obecně mají mokré spojky nižší výkon, než suché, a v případě nekvalitního oleje může docházet i k jejich nadměrnému prokluzování.

Suchá s více lamelami

Jedná se o podobný typ, co se týče principu a konstrukčního řešení. Poměrně prudký a razantní záběr tohoto soustrojí využívají většinou závodní motocykly, jedním z příkladů mohou být závody na ploché dráze, kde včasný start často rozhoduje o úspěchu jezdce. V průběhu zlomku sekundy tak motor přenese obrovský výkon do pohybového mechanismu, nevýhodou je ovšem značná hlučnost a nedostatečný odvod tepla ze spojkového tělesa. Tyto spojky velmi trpí a jsou nuceny zvládat značné teplotní rozdíly. U závodních strojů se uvádí, že třecí lamely vydrží pouze dva ostré rozjezdy a pak se musí demontovat a vyměnit.